Vitalij Komar
(1943) a Alexandr Melamid
(1945) je dvojice autorů, kteří patřili k průkopníkům ruského výtvarného
postmodernismu. Počátkem sedmdesátých let stáli u zrodu soc-artu a v
osmdesátých letech je proslavila série prací Nostalgický socialistický
realismus, v níž kombinovali náměty z komunistické ikonografie s
citacemi slavných obrazů minulosti. Oba vystudovali Stroganov Moscow Higher Industrial Art School, kde měli také první výstavu v Blue Bird Café. Společná díla vystavují již od roku 1965. V roce 1972 založili hnutí Sots Art (soc-art), spojení sovětské populární kultury a konceptuálního umění s kombinacemi dadaismu a socialistického realismu. Roku 1974 byli Komar a Melamid mezi čtyřiadvaceti účastníky 'Buldozerové výstavy' v
Moskvě - expozice avantgardního umění pod širým nebem, kterou na pokyn
úřadů srovnaly se zemí buldozery. O dva týdny později se účastnili se sedmdesáti dalšími umělci druhé
výstavy pod širým nebem v Izmailovském parku, nazývané „ruský
Woodstock.“ Aktivně se účastnili všech neoficiálních výstav v Moskvě. Roku 1976 se konala jejich první zahraniční výstava v Ronald
Feldman Fine Arts Gallery v New Yorku, díla musela být ze SSSR
propašována. V roce 1978 K. a M. emigrovali přes Izrael do USA. V průběhu sedmdesátých let pracovali ve stylu, který pojmenovali Post-Art, stali se průkopníky v používání multi-stylistických obrazů, který předznamenal eklektickou kombinaci stylů v post-modernismu, který se stal populární v osmdesátých letech. Roku 1992 začali sérii Monumental Propaganda, kterou reagovali na ničení památek reálného socialismu v Rusku. Pozvali více jak dvě stě ruských a západních umělců a vytvářeli projekty pro zachování památek. V roce 1998 učili v Thajsku malovat slony a jejich obrazy byly poté roku 2000 prodány na aukci v Christies, výtěžek podpořil slony a jejich chovatele.
V roce 2001 začali pracovat na svém posledním velkém společném projektu Symbols of the Big Bang, který byl vystaven poprvé na Yeshiva University Museum, Center for Jewish History v New Yorku. V roce 2003 se některé ze symbolů začali vyrábět jako vitráže a byly následně zamítnuty ruskými úřady pro Moskevskou výstavu Berlin-Moscow/Moscow-Berlin (2004). Komar a Melamid přestali spolupracovat roku 2003.
|
Zaklepání na dveře, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Hra na slepou bábu, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Návrat bolševiků domů po demonstraci, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Dívka před zrcadlem, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Natasha s bystou Stalina, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Lenin žil, Lenin žije, Lenin bude žít, Nostalgic Socialist Realism series, 1981-2 |
|
Lenin zdraví taxi, 1993 |
|
Nostalgický pohled na Kreml z Manhattanu, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Stalin a Múzy, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Stalin před zrcadlem, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Původ socialistického realismu, 1982, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Před třiceti lety, 1953; 1983, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Jaltská konference, 1982 | |
|
Discobolos, 1983, Nostalgic Socialist Realism series |
|
Spojenci, Yalta Conference series |
|
Mrakodrap se Stalinouvou bystou, Anarchistic Synthesis series, 1986-87 |
|
Drak, Diary Series, 1984-5 |
|
Judith, 1988 |
|
Jaltská konference- Paridův soud |
|
Vejce, Koitus, a Cicero, Diary Series, 1984-5 |
|
Judith na Rudém náměstí, 1993 |
Žádné komentáře:
Okomentovat