čtvrtek 12. června 2014

Vitalij Komar & Alexandr Melamid

Vitalij Komar (1943) a Alexandr Melamid (1945) je dvojice autorů, kteří patřili k průkopníkům ruského výtvarného postmodernismu. Počátkem sedmdesátých let stáli u zrodu soc-artu a v osmdesátých letech je proslavila série prací Nostalgický socialistický realismus, v níž kombinovali náměty z komunistické ikonografie s citacemi slavných obrazů minulosti. Oba vystudovali Stroganov Moscow Higher Industrial Art School, kde měli také první výstavu v Blue Bird Café. Společná díla vystavují již od roku 1965. V roce 1972 založili hnutí Sots Art (soc-art), spojení sovětské populární kultury a konceptuálního umění s kombinacemi dadaismu a socialistického realismu. Roku 1974 byli Komar a Melamid mezi čtyřiadvaceti účastníky 'Buldozerové výstavy' v Moskvě - expozice avantgardního umění pod širým nebem, kterou na pokyn úřadů srovnaly se zemí buldozery. O dva týdny později se účastnili se sedmdesáti dalšími umělci druhé výstavy pod širým nebem v Izmailovském parku, nazývané „ruský Woodstock.“ Aktivně se účastnili všech neoficiálních výstav v Moskvě. Roku 1976 se konala jejich první zahraniční výstava v Ronald Feldman Fine Arts Gallery v New Yorku, díla musela být ze SSSR propašována. V roce 1978 K. a M. emigrovali přes Izrael do USA. V průběhu sedmdesátých let pracovali ve stylu, který pojmenovali Post-Art, stali se průkopníky v používání multi-stylistických obrazů, který předznamenal eklektickou kombinaci stylů v post-modernismu, který se stal populární v osmdesátých letech. Roku 1992 začali sérii Monumental Propaganda, kterou reagovali na ničení památek reálného socialismu v Rusku. Pozvali více jak dvě stě ruských a západních umělců a vytvářeli projekty pro zachování památek. V roce 1998 učili v Thajsku malovat slony a jejich obrazy byly poté roku 2000 prodány na aukci v Christies, výtěžek podpořil slony a jejich chovatele.
V roce 2001 začali pracovat na svém posledním velkém společném projektu Symbols of the Big Bang, který byl vystaven poprvé na Yeshiva University Museum, Center for Jewish History v New Yorku. V roce 2003 se některé ze symbolů začali vyrábět jako vitráže a byly následně zamítnuty ruskými úřady pro Moskevskou výstavu Berlin-Moscow/Moscow-Berlin (2004). Komar a Melamid přestali spolupracovat roku 2003.

Zaklepání na dveře, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series

Hra na slepou bábu, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series

Návrat bolševiků domů po demonstraci, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series

Dívka před zrcadlem, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series
Natasha s bystou Stalina, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series

Lenin žil, Lenin žije, Lenin bude žít, Nostalgic Socialist Realism series, 1981-2

Lenin zdraví taxi, 1993

Nostalgický pohled na Kreml z Manhattanu, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series

Stalin a Múzy, 1981-2, Nostalgic Socialist Realism series

Stalin před zrcadlem, 1982-3, Nostalgic Socialist Realism series

Původ socialistického realismu, 1982, Nostalgic Socialist Realism series

Před třiceti lety, 1953; 1983, Nostalgic Socialist Realism series

Jaltská konference, 1982 
Discobolos, 1983, Nostalgic Socialist Realism series

Spojenci, Yalta Conference series

Mrakodrap se Stalinouvou bystou, Anarchistic Synthesis series, 1986-87

Drak, Diary Series, 1984-5

Judith, 1988

Jaltská konference- Paridův soud

Vejce, Koitus, a Cicero, Diary Series, 1984-5

Judith na Rudém náměstí, 1993

Žádné komentáře:

Okomentovat